![]() |
Forrás: Fortepan |
A régi fényképeknek történetük, múltjuk van, nem csupán azoknak, akiket megörökítenek: mindazt megjelenítik, amin ők maguk az eltelt évek során keresztülmentek, s talán ez okozza a különleges atmoszférát, amit vitathatatlanul árasztanak. Az első, borítókkal foglalkozó bejegyzésemben olyan könyveket szedtem össze, amelyek fedlapjainak elkészítésénél figyelembe vették az előbbiekben említett vonzó tulajdonságukat, és nem átallották vásárlásra csábítani általuk a szegény, gyanútlan olvasókat.
Egyes példányoknál nem elég, hogy a borítóra felkerültek, végig jelen vannak illusztrációképpen a régi fotók. Az első könyvben szerves részét képezik a cselekménynek, a másodikról (tapasztalat híján) nem tudok nyilatkozni. A harmadik egy verseskötet, amelynek szerkezete is az ötletadó www.fortepan.hu felépítését követi, ahol számtalan gyönyörűséges régi képet tesznek az érdeklődők számára elérhetővé.



A következő könyvek esetében a régi fotók csak a borítót díszítik. Szabó Magda írása visszaemlékezésekből épül fel, szerintem hangulatában és a megidézett korszakban is illik hozzá a választott kép. A másik két regényt még nem olvastam, de hamarosan sort kerítek rájuk. A középső borító egy picit kilóg a sorból, mert az legfeljebb régies hatású, nekem mégis tetszik.



Carlos Ruiz Zafón Elfeledett könyvek temetője címmel fémjelzett sorozatának legszebb borítóin Barcelona utcáit ábrázoló fényképek díszelegnek.
A szél árnyéka (az angol és a spanyol borítót választottam ki), az első kötet, ugyan kisebb csalódást okozott nekem, amikor elolvastam, de ez részben a felfokozott elvárásaimnak köszönhető. A második rész, az Angyali játszma, éppen ezért sokkal jobban tetszett, nem vártam tőle semmit, pontosan annak fogadtam el, ami: egy gótikus regénynek, misztikus nyomozással a múlt század eleji Spanyolországban. Mindezt megspékelve könyvekkel, regényírással, áradó mesélőkedvvel, s tulajdonképpen a nyomozás célja is több síkon értelmezhető posztmodern kalandozás. Szórakozás garantálva, és még az agysejtjeink sem pusztulnak el közben. Csupán Fermín humora hiányzott, de a harmadik részben majd azt is megkapom, ha hinni lehet a fülszövegnek.
A szél árnyéka (az angol és a spanyol borítót választottam ki), az első kötet, ugyan kisebb csalódást okozott nekem, amikor elolvastam, de ez részben a felfokozott elvárásaimnak köszönhető. A második rész, az Angyali játszma, éppen ezért sokkal jobban tetszett, nem vártam tőle semmit, pontosan annak fogadtam el, ami: egy gótikus regénynek, misztikus nyomozással a múlt század eleji Spanyolországban. Mindezt megspékelve könyvekkel, regényírással, áradó mesélőkedvvel, s tulajdonképpen a nyomozás célja is több síkon értelmezhető posztmodern kalandozás. Szórakozás garantálva, és még az agysejtjeink sem pusztulnak el közben. Csupán Fermín humora hiányzott, de a harmadik részben majd azt is megkapom, ha hinni lehet a fülszövegnek.
Szintén Barcelona, szintén egy bűnügy felderítése: Marc Pastor krimije megtörtént eseményeket dolgoz fel. Izgalmasnak ígérkezik, és a borítója is csábító.

Kondor Vilmos sorozatának, a Bűnös Budapest-ciklusnak, borítóit Budapestről készült korabeli fényképek díszítik. A főszereplő nyomozásait az 1930-as évektől 1956-ig kísérhetjük figyelemmel. Szerintem jól eltalált borítók, illeszkednek a könyvek stílusához, s bár az első rész nem fogott meg igazán, azért folytatni fogom a sorozatot.





Végül egy XIX. században játszódó történet egy árva kislányról: még nem olvastam, de a borítója igazán hangulatos.

Számos szebbnél szebb alkotásra bukkanhatunk a témában, jó néhány biztosan elkerülte a figyelmemet. Érdekes, hogy mennyi kandeláber került a gyűjteményembe, akár ez is lehetett volna a válogatási szempont. :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése